Rada Regionalnej Izby Przemysłowo – Handlowej w Radomsku na posiedzeniu w dniu 21 sierpnia br. z najwyższą uwagą przeanalizowała projekt Uchwały Rady Miejskiej w Radomsku w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014.
Niepokój i dezaprobatę środowiska radomszczańskich przedsiębiorców, w szczególności członków RIPH, od których do budżetu miasta wpływa prawie 20 % podatków od nieruchomości, budzi zarówno zamiar ich podwyższenia jak również brak propozycji rozwiązań systemowych stymulujących rozwój przedsiębiorczości w mieście.
Podtrzymujemy również nasze zastrzeżenie dotyczące wykorzystywania metody fiskalnej jako wiodącego sposobu zapewnienia funkcjonalności i rozwoju miasta. Podnoszenie podatków jako najprostsza i najwygodniejsza dla władz forma zwiększania przychodów jest narzędziem , które niezależnie od koniunktury gospodarczej obniża rentowność firm a w skrajnych przypadkach może skutkować zaprzestaniem działalności gospodarczej i w konsekwencji – wzrostem bezrobocia.
W ocenie Rady Izby konieczne i niezbędne działania władz miasta powinny polegać na redukcji kosztów administracyjnych, operacyjnych, finansowych itd. oraz rozszerzeniu katalogu pomocy publicznej dla przedsiębiorstw .

Biorąc pod uwagę powyższe postulujemy o :
Pozostawienie stawek podatkowych na dotychczasowym poziomie
Wprowadzenie innych, niż określone w Uchwale Nr VI/46/07 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 21 marca 2007r w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis regulacji, które pozwolą przedsiębiorcom na skorzystanie z ulg podatkowych w większym niż dotychczas zakresie.
Wprowadzenie uchwały ws. zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nowa inwestycją na terenie miasta Radomska – o ile takowe rozwiązanie będzie możliwe po 31 grudnia 2013r.
Wprowadzenie uchwały ws. zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji technologicznych związanych z tworzeniem nowych miejsc pracy – o ile takowe rozwiązanie będzie możliwe po 31 grudnia 2013r
Przyjęcie zasady uzależnienia długości zwolnienia od podatku w ramach pomocy de minimis od wielkości przedsiębiorstwa.
Związanie kwoty zwolnienia od podatku od nieruchomości (wielkości udzielonej pomocy de mini mis) z kosztami utworzenia nowych miejsc pracy.
Powiązanie strategicznych planów miasta i regionu na lata 2014-2020 z decyzjami o charakterze lokalnym w taki sposób, aby Uchwały Rady Miasta wprowadzające programy pomocy de minimis, wspierały działalność gospodarczą o znaczeniu strategicznym dla miasta i jego mieszkańców (o ile takowe rozwiązanie będzie możliwe po 31 grudnia 2013r).

Postulujemy również o większą elastyczność w rozkładaniu podatku na raty, możliwość podziału budynku na część użytkowaną i wyłączoną z działalności, tak aby firmy ograniczające działalność płaciły podatki za faktycznie wykorzystywaną część budynków oraz podnoszenie podatków w czasie dobrej koniunktury, przy wysokim wzroście gospodarczym i ich obniżanie w czasie dekoniunktury, przy spadku gospodarczym.
W ocenie Rady Izby uregulowaniu na szczeblu decyzyjnym wymaga również ustawowe powiązanie wielkości należnego podatku od wartości nieruchomości uzależnionej od jej położenia (taka sama odpłatność za nieruchomość w centrum miasta i na obrzeżach miasta, taki sam podatek zapłaci również właściciel nowego budynku jak i budynku wymagającego kapitalnego remontu ale wciąż użytkowanego).
Wyrażamy nadzieję, iż władze miasta wezmą pod uwagę powyższe argumenty. Uważamy, ze staną się przyczynkiem do opracowania regulacji sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości a co za tym idzie rozwojowi miasta i regionu oraz systemowego, stabilnego programu wspierającego przedsiębiorczość, o który wnioskowaliśmy w piśmie z dnia 02.11.2011r.

Zostaw swój komentarz