„Szanowny Panie Premierze,
14 stycznia 2022 r. skierowałem do Pana pismo dotyczące objęcia przedsiębiorców z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) działaniami osłonowymi, które zostały zastosowane w ustawie z dnia 26 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu[1] wobec gospodarstw domowych, wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych oraz innych podmiotów zaopatrujących w paliwa gazowe lokale mieszkalne, a także wskazanej w Ustawie grupie odbiorców wrażliwych. Wymienione powyżej podmioty będą płaciły za gaz według takich samych stawek, jak odbiorcy indywidualni. Ustawa przewiduje zamrożenie cen paliw gazowych dla pomiotów objętych tą taryfą i gwarantuje stałą cenę na gaz w 2022 r. bez względu na zmiany ceny rynkowej. Przedmiotowe rozwiązanie obowiązywać będzie do końca 2023 r.
W odpowiedzi Sekretarza Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych z dnia 17 marca 2022 r. znalazło się stwierdzenie, że narzędzi wprowadzonych Ustawą
i wykorzystanych w przypadku odbiorców indywidualnych oraz grupy tzw. odbiorców wrażliwych nie można zastosować wobec podmiotów prowadzących rynkową działalność gospodarczą z uwagi na przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej dyrektywę 2003/55/WE[2] oraz Traktatu o funkcjonowaniu UE[3], gdyż byłoby to działanie stanowiące niedozwoloną pomoc publiczną.
Przedstawiona w piśmie argumentacja jest niezrozumiała i niespójna. W grupie odbiorców wrażliwych, wymienionych w Ustawie, są działające na zasadach rynkowych uczelnie, szkoły, żłobki, przychodnie i inne podmioty. Z dyrektywy gazowej wynika, że państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki w celu ochrony odbiorców końcowych, a w szczególności zapewniają odpowiednie środki ochrony odbiorców wrażliwych. W tym kontekście każde państwo członkowskie określa pojęcie odbiorców wrażliwych. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby włączyć do grupy odbiorców wrażliwych sektor MŚP.”
Więcej na ten temat: