Rada Regionalnej Izby Przemysłowo – Handlowej w Radomsku na posiedzeniu w dniu 21 sierpnia br.  z najwyższą uwagą przeanalizowała projekt Uchwały Rady Miejskiej w Radomsku w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości  z mocą  obowiązującą od dnia 1 stycznia 2014.


Niepokój i dezaprobatę środowiska radomszczańskich przedsiębiorców, w szczególności  członków  RIPH,  od których  do budżetu miasta  wpływa prawie 20 %  podatków od nieruchomości, budzi zarówno zamiar ich  podwyższenia jak również brak propozycji  rozwiązań systemowych  stymulujących rozwój przedsiębiorczości w mieście.

Podtrzymujemy również nasze zastrzeżenie dotyczące wykorzystywania metody fiskalnej jako wiodącego sposobu zapewnienia funkcjonalności i rozwoju miasta.  Podnoszenie podatków jako najprostsza i najwygodniejsza dla władz  forma zwiększania przychodów jest narzędziem , które niezależnie od koniunktury gospodarczej obniża rentowność  firm a w skrajnych przypadkach może skutkować  zaprzestaniem działalności gospodarczej i w konsekwencji – wzrostem bezrobocia.

W ocenie Rady Izby konieczne i niezbędne działania władz miasta powinny polegać na redukcji kosztów administracyjnych, operacyjnych, finansowych itd. oraz rozszerzeniu katalogu pomocy publicznej dla przedsiębiorstw .

Biorąc pod uwagę powyższe postulujemy o :

  1. Pozostawienie stawek podatkowych na dotychczasowym poziomie
  2. Wprowadzenie innych, niż określone w Uchwale Nr VI/46/07 Rady Miejskiej w Radomsku z dnia 21 marca 2007r w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach     pomocy de minimis regulacji, które pozwolą przedsiębiorcom na skorzystanie z ulg podatkowych w większym niż dotychczas zakresie.
  3. Wprowadzenie uchwały ws. zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nowa inwestycją na terenie miasta Radomska – o ile takowe rozwiązanie będzie możliwe po 31 grudnia 2013r.
  4. Wprowadzenie uchwały ws. zwolnień z podatku od nieruchomości  w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji technologicznych związanych z tworzeniem nowych miejsc pracy – o ile takowe rozwiązanie będzie możliwe po 31 grudnia 2013r
  5. Przyjęcie zasady uzależnienia długości zwolnienia od podatku  w ramach pomocy de minimis od wielkości przedsiębiorstwa.
  6. Związanie kwoty zwolnienia od podatku od nieruchomości  (wielkości udzielonej pomocy de mini mis) z kosztami utworzenia nowych miejsc pracy.
  7. Powiązanie strategicznych planów miasta i regionu na lata 2014-2020 z decyzjami o charakterze lokalnym w taki sposób, aby Uchwały Rady Miasta wprowadzające programy pomocy de minimis, wspierały działalność  gospodarczą o znaczeniu strategicznym dla miasta i jego mieszkańców (o ile takowe rozwiązanie będzie możliwe po 31 grudnia 2013r).

Postulujemy również o większą elastyczność  w rozkładaniu podatku na raty, możliwość podziału budynku na część użytkowaną i wyłączoną z działalności, tak aby firmy ograniczające działalność płaciły podatki za faktycznie wykorzystywaną część budynków  oraz  podnoszenie podatków w czasie dobrej koniunktury, przy wysokim wzroście gospodarczym i ich obniżanie w czasie dekoniunktury, przy spadku gospodarczym.

W ocenie Rady Izby uregulowaniu na szczeblu decyzyjnym wymaga  również ustawowe powiązanie  wielkości  należnego podatku  od wartości  nieruchomości  uzależnionej od jej położenia (taka sama odpłatność za nieruchomość w centrum miasta i na obrzeżach miasta, taki sam podatek zapłaci również właściciel nowego budynku jak i budynku wymagającego kapitalnego remontu ale wciąż użytkowanego).

Wyrażamy nadzieję, iż władze miasta wezmą pod uwagę powyższe argumenty.  Uważamy, ze staną się przyczynkiem do opracowania regulacji sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości a co za tym idzie rozwojowi miasta i regionu oraz systemowego, stabilnego programu wspierającego przedsiębiorczość, o który wnioskowaliśmy w piśmie z dnia 02.11.2011r.

Zostaw swój komentarz